CARI DALAM BLOG INI

Tuesday, May 12, 2009

FIKIR IMAN DAN AMAL

Allah SWT adalah Robb kita,Dia yang Maha Pencipta,yang mengatur alam ini,yang menghidupkan yang mati dan mematikan yang hidup.Dia yang menerbitkan matahari dari timur dan meneggelamkannya pula di sebelah barat. Allah lah raja kepada segala raja,pemerintah kepada segala pemerintah. Allah berkuasa mutlak ke atas segala sesuatu. Segala perkara dalam pengetahuanNya.Dia mencipta dari sebesar-besar makhluk kepada sekecil-kecil makhluk.Yang boleh dilihat dengan mata kasar dan yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar,semuanya adalah dengan kudrat Allah SWT. Dia tidak perlu pada makhluk untuk mentadbir alam ini,sedangkan makhluk sangat berharap dengan Allah. Dia tidak berhajat dengan ciptaan-ciptaanNya, sedangkan ciptaan-ciptaanNya sangat berharap padaNya. Allah cipta Malaikat dan Allah tidak berhajat pada malaikat,Allah cipta Manusia dan Allah tidak memerlukan manusia. Sekali pun seluruh makhluk, segala ciptaan Allah ingkar pada Allah,sedikit pun kerajaan Allah tidak akan berkurang. Jika seluruh makhluk taat pada Allah sedikit pun tidak bertambah kerajaan Allah. Allah Maha Besar,Allah Maha Hebat,Allah Maha Kuasa, Ar-Rahman,Ar-Rahim,Al-Jabbar,Al-Mutakkabir.Allah yang Maha Hidup dan tak akan mati,yang Awal dan danAkhir. Tiada sesuatu pun yang serupa atau sama dengan Allah SWT.
Keyakinan ini yang perlu ada dalam hati setiap manusia. Kehebatan kebesaran Allah perlu lagi dan lagi diperkatakan tanpa rasa jemu,tanpa rasa bosan,berkali-kali, sehingga keyakinan pada kehebatan, kekuasaan, ketinggian Allah akan masuk dalam hati setiap manusia. Percakapan iman sebegini sudah lama ditinggalkan dalam kehidupan kita. Jika kehebatan Allah tidak diperkatakan maka kehebatan selain daripada Allah akan sibuk diperkatakan sehingga berakar umbi dalam hati anak Adam kehebatan,kebesaran MAKHLUK ciptaan Allah akan bertakhta dalam hati manusia. Harta,pangkat,wang ringgit,isteri,anak,artis,bom,senjata,nuclear dan macam-macam lagi perkara-perkara dunia akan masuk ke dalam hati-hati manusia.Natijahnya,kehebatan dan kekuasaan Allah sudah tidak ada ruang dalam hati manusia. Sehingga yakin kepada asbab-asbab,yakin kepada senjata,yakin kepada harta,pangkat akan merosakkan akidah seseorang manusia. Seperti mana yakinnya Qarun dengan Harta boleh menyelamatkan dia,akhirnya Allah tenggelamkan Qarun bersama-sama Hartanya.Sepertimana Namrud dan Firaun yakin dengan kerajaan dan kekuasaannya,akhirnya Namrud dibinasakan oleh Allah.
Kita pun kenal siapa Qarun,Namrud dan Firaun,kita pun tahu alngkah bodohnya dan celakanya mereka, namun dewasa ini, keyakinan-keyakinan Qarun,Namrud dan Firaun sudah berakar-tunjang dalam hati-hati manusia. Walaupun kita hari ini tidak terang-terangan menyembah berhala/patung, namun “ berhala-berhala “sepertiHARTA,WANGRINGGIT,PANGKAT,KEKUASAAN sudah bertakhta dalam hati manusia sehingga ada manusia yang bertuhankan Harta,Pangkat dan Kekuasaan/Pemerintahan. Bagaimana kita hendak berhadapan dengan Allah sekiranya mati dengan membawa keyakinan-keyakinan sebegini? Oleh itu,perlu ada usaha untuk memperbaiki dan memperbetulkan semula keyakinan yang Shohih dan betul pada Allah semata-mata. Usaha yang berterusan supaya keyakinan pada makhluk dikikis sekidit demi sedikit,dan keyakinan pada Allah bertambah sedikit-demi sedikit. InsyaAllah.

3 comments:

  1. Jazakallah.. Blog tuan membantu dan memberi peluang untuk muhasabah diri dalam kesibukan mengejar dunia.. Semoga dengan usaha tuan yang mulia ini, Allah Taala membuka pintu-pintu hidayah ummat Nabi S.A.W terutama karkuzari-karkuzari yang nyata menunjukkan ini adalah usaha yang Hak.. Semoga dapat kita amal dan sampaikan.. Inshaa Allah..

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails