CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Wednesday, July 1, 2009

KARKUZARI HALQA KENINGAU

KARKUZARI KEADAAN HALQA KENINGAU

HALQA KENINGAU : KENINGAU/NABAWAN/SOOK/TAMBUNAN
MASJID DAN SURAU : 73 ( YANG BERDAFTAR SETAKAT NI, BELUM CAMPUR TAMBUNAN )
MASJID YANG HIDUP 5 AMAL : 4 MASJID
MASJID DAN SURAU BEBERAPA AMAL : 16 BUAH
MASJID HIDUP 24 JAM ( SEMINGGU SEKALI ) : 4 BUAH
MASJID DAN SURAU TIADA 5 AMAL : 53 BUAH

Sebenarnya banyak lagi masjid dan surau yg belum dikenal pasti. Ditambah lagi apabila Syura telah serahkan Halqa Tambunan (dahulu di bawah Markas KK), di Bawah Halqa Keningau, bertambah banyak lagi masjid dan surau yang masih dalam pemerhatian. Jemaah-jemaah pun kurang dihantar ke sana.

Baru-baru ni jemaah solid 40hari keningau dihantar ke daerah Tambunan, sebagai susulan daripada jemaah-jemaah yang bergerak sebelumnya. Karkuzari disana sangat menyedihkan. Ada kampong yang penduduknya 90% dah murtad, Surau nak dijadikan Gereja dan macam-macam lagi. Atas kerisauan ini, jemaah-jemaah 3 hari sedang dirancang supaya kerap ke sana. Jemaah-jemaah luar dialu-alukan untuk datang dan bergerak di sana. Ini baru sebahagian, banyak lagi kes-kes yang sama berlaku. Di Keningau sendiri, ada kampong yg dah murtad keseluruhannya, kecuali Pengerusi Masjid dan ahli keluarganya. Ada kampong di mana masjid/suraunya ‘berpenghuni’ seminggu sekali (solat Jumaat), setahun sekali (solat terawih), setahun 2 kali (solat hari raya) dan macam2 lagi. Belum cerita kes murtad… dulu masa buat 2 ½ jam, jumpa dengan orang yg dah Murtad yg asalnya memang berketurunan islam. Dah puas dipujuk untuk kembali pada islam namun sia-sia. Kesian…Katanya “agama Kristian lah agama yg benar..”Na’udzubillah…kalau Allah dah tarik hidayat takde siapa yg boleh bagi hidayat balik.

Beginilah yang berlaku kalau kita bangga dengan keadaan kita yg kaki masjid tanpa memikirkan keadaan saudara2 kita di luar sana yang mungkin ‘lupa’ jalan ke masjid. Beginilah yg berlaku kalau kita meletakkan dakwah hanya untuk ustaz/ulama/org alim/jabatan2 agama, namun kita sendiri duduk berdiam diri. “ lantak kamulah nak solat ker tak,yg penting saya solat,kalau kamu tak solat bukan saya rugi..” inilah kadang-kadang yg sering dilontarkan oleh segelintir orang2 islam…tanpa ada fikir risau dan usaha untuk memujuk mereka dengan hikmah supaya mereka2 yg ‘pantang’ atau ‘sensitif’ ke masjid boleh dpt datang ke masjid utk solat dan sebagainya. Dewasa ini, kita buat usaha untuk besarkan masjid, mencantikkan masjid, sedangkan masjid hanya penuh waktu solat jumaat, terawih dan hari raya. Bagaimana dengan solat subuh,zohor,asar,maghrib dan isya? Sebaiknya usaha untuk mengimarahkan masjid dengan amalan perlu dimantapkan, barulah org ramai akan datang kepada masjid. Amalan apa? Amalan seperti masjid Nabi SAW, ada amalan dakwah (ajak mengajak),ta’lim wa ta’lum( ajar dan mengajar ),zikir ibadat dan khidmat.

Tak cukup sekadar ceramah/tazkirah agama di masjid..perlu juga ada usaha berjumpa dengan mereka lorong ke lorong,rumah ke rumah, kedai ke kedai, hati ke hati pujuk rayu mereka ke masjid…ceramah/tazkirah bukannya tak baik,baik, tapi selalunya org yg dengar ceramah/tazkirah adalah org yg biasa dengan masjid, selalu ke masjid,’kaki masjid’..bagaimana dengan org2 yg tak berapa biasa dengan masjid? Mereka2 yg bukan kaki masjid, tapi kaki botol,kaki disko, kaki nombor, kaki pukul…Kita sendiri yg kena jumpa mereka……

Penerimaan penduduk Keningau..? Macam biasalah..ada yang suka dan tak kurang pula ada yang tak suka dengan orang yang buat usaha. Memang Sunnatullah begitu. Nabi-nabi yang buat dakwah dulu pun ditentang, Nabi SAW sendiri pun menerima ujian yg dahsyat2, ujian kita hari ni pun takla sebegitu teruk. Paling teruk pun pengalaman semasa keluar 3 hari dulu di satu kawasan pedalaman, kena kejar parang sampai surau,kereta pecah cermin lampu dan kereta kemek. Kalau kes kena marah, maki-hamun, dihalau tu perkara biasa. Namun, kebanyakkanya alhamdulillah. Jemaah semenanjung yg keluar sini pun kata orang Keningau hatinya lembut. Bila diajak ke Masjid rata-ratanya ‘cash’. Dulu pernah jemaah datang,’time’ random tu dan masa buat ghast, rata-ratanya remaja yg datang,siap bawa skateboard lagi masuk masjid…..Nabi dibaling batu masa di Taif, kita hari ni, ‘dibaling’ dengan kuih-muih,air kopi dan Nasi Beriani..hehehe…


Walau apapun, nak tau lebih lanjut lagi, tuan-tuan keluarlah 40 hari / 4 bulan Di Keningau, ramai umat menderita di sini…insyallah…

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails