CARI DALAM BLOG INI

Monday, September 28, 2009

ANTARA GURU DAN DAI’E (sumber : asqalani.blogspot.com)

Sudah masuk minggu ketiga saya berstatus seorang guru. Walaupun didalam standardnya, saya di title'kan sebagai guru 'tidak terlatih', namun ianya benar-benar mencabar bagi seorang anak muda yang masih manis darahnya.


Teringat dialog sewaktu di kafeteria.

"Wahh...bersemangat ustaz Asyraf... ( kata cikgu S )

"Biasalah...nak mendidik anak bangsa"...( jawabku seakan-akan orang politik )

"heheh...kami pun dulu macam ustaz jugak...bukan main bersemangat kononnya nak mendidik anak bangsa, nak merubah minda anak murid la....tapi bila dah bertahun jadi cikgu, semangat awal tuh ntah kemana..." ( Jawab cikgu S secara sindiran )

Baru sahaja nak ambil semangat, dah mula luntur. Mungkin jangka masa selama 2 minggu belum cukup memberi kesan dalam menghakis semangat yang membara ini. Apalah sangat 2 minggu berbanding cikgu-cikgu yang dah bertahun-tahun berhadapan dengan karenah para pelajar yang aneka ragam warna dan resepinya.

Apapun saya mengakui, guru-guru yang ada sekarang bukanlah mencairkan hati mereka hanya semata-mata mencari masuknya habuan kedalam perut. Kalaulah diberikan gaji yang sebanyak manapun, jika tidak dibandingkan dengan kepenatan guru-guru mengajar amat tidak berbaloi. Namun isi dalam durian siapa tahu enaknya. Biarlah para guru yang meletakkan niat mereka sendiri.

Sebenarnya tugas guru adalah sebaik-baik daie yang ada dimuka bumi. Bayangkan, dalam berebut-rebut para pencari mad'u merebut membanyakkan ahli, tetapi sang guru hanya menunggu para mad'unya. Jelas kemudahan yang ada pada guru untuk menyampaikan dakwah mereka kepada anak murid. Sebenarnya ini bukanlah suatu kebetulan. Tapi ianya adalah anugerah dan pilihan Allah kepada guru-guru. Ditegaskan sekali lagi...guru adalah pilihan Allah SWt...taburlah benih diatas tanah-tanah yang telah dihadiahkan Allah SWT.
Walaupun ada sebahagian guru yang merintih mengatakan "Anak murid nih dah tak boleh dididik lagi. Semuanya degil degil"...


Rintihan ini adalah sebahagian rintihan dari seorang yang berputus asa. Imam Ibn Hajar al-Asqalani sendiri mengambil pengajaran dari pengamatannya terhadap setitis air yang mampu melekukkan batu yang keras sekiranya ianya dilakukan secara istiqamah berkali-kali.

Ya...memang ada bukti menunjukkan bahawa ada segelintir manusia yang sampai bila pun tidak akan menerima sebarang perubahan kepada kebaikan. Ini berdasarkan dalil dari Surah Yaasin ayat ke 10 : "Wasawa un 'alaihim a anzartahum amlam tunzirhum la yukminun". maksudnya :
"Sama sahaja bagi mereka, samada engkau memberi peringatan kepada mereka atau engkau tidak memberi peringatan, nescaya mereka tetap juga tidak beriman".


Dalil diatas menceritakan bahawa memang terdapat diantara segelintir pelajar yang memang tidak boleh diubah walau sebanyak manapun teguran yang diberikan. Tapi, dalam ayat yang sama ianya menceritakan sesuatu yang mungkin kita sendiri tidak sedari.

berkata Maulana Saad. Amir sab jemaah Tabligh sedunia di dalam program Ijtimak di Nilai baur-baru ini. Katanya :

Allah menggunakan perkataan 'Alaihim' ( bagi mereka ) dan bukannya menggunakan perkataan 'Alaika' ( bagi kamu ). Ini bermaksud. Ayat ini hanya memberi tahu berkenaan orang yang didakwah atau dipanggil madú. Allah tidak menggunakan kalimah 'alaika' kerana para dai'e yang berdakwah tidak sama sekali sama tarafnya jika ia memberi peringatan atau tidak beri peringatan. Sekiranya para daie memberi peringatan, maka Allah akan membalas usahanya dengan berlipat kali ganda ganjran walaupun orang yang didakwahnya tidak berubah walaupun selangkah. Ini menunjukkan kerja para dai'e bukanlah mewajibkan datangnya hasil...

Ingat!!....bukanlah syarat atau maksud dalam berdakwah itu adalah "penerimaan". Berdakwahlah walaupun tidak diterima. Kerana itulah jalan-jalan yang telah ditempuh oleh sekelian para Rasul dan sahabat-sahabat Nabi SAW.

Semoga guru-guru muslim dimuka bumi ini dapat mengimbangi antara gaji dan usaha sebagai dai'e. WAllahua'lam....

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails