CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Sunday, May 2, 2010

DAKWAH DAN KEMUNDURUN UMAT

“Kenapa jumpa kami. Kami dah islam. Kami dah solat 5 waktu. Kenapa tak jumpa org yg belum ada kalimah?”

Alahai..itulah kadang2 pertanyaan yg timbul masa kita buat ziarah..Tuan2, kita nak amalkan agama 24jam setiap hari. Untuk amalkan agama bukan hanya 5waktu sehari je. Takkan lepas tu beberapa jam lagi nak jalani kehidupan tanpa agama? Agama bukan setakat solat,puasa,haji, dan sebagainya amalan agama, tapi sepanjang kehidupan dari bangun tidur sampai tidur kembali Nabi dah tunjuk untuk amalkan agama. Muamalat,Muasyarat,Munakahat,Ibadiat,akhlak perlu berlandaskan pada agama 24jam. Perniagaan kita, pergaulan kita dengan keluarga, jiran, penduduk kampong, dan sebagainya ada terdapat disitu cara yg Nabi dah ajar untuk amalkan agama. Hatta masuk keluar tandas pun nabi dah ajar. Oleh itu perlu ada usaha supaaya kita dapat mengamalkan keseluruhan agama dalam kehidupan. Dalam Doa Iftitah kita baca “hidupku dan matiku untuk Allah Semesta Alam” BUKANNYA kita baca doa “hidupku dan matiku untuk Allah 5 waktu je.

Sebab tu untuk mengelak kesalahfahaman ini, kena ada usaha. Usaha yg macamana? Usaha yg ulama2 dah bagi tertib yg mudah untuk ummat akhir zaman yg lemah macam saya ni. Semua boleh buat. Semua mampu untuk buat. Semua layak untuk buat. Usaha yg para anbia dah buat dan Nabi SAW dan para sahabat dah buat. Namun, ulama bagitahu, hari ni kita buat dakwah ikut keadaan semasa, ikut cara yg mudah, tak nak susah2. Duduk dalam rumah dalam keadaan selesa, ataupun memikirkan kaedah baru utk berdakwah yg lebih selesa dan sesuai dengan keadaan semasa dan buat cara selain daripada cara yg nabi tunjuk iaitu gunakan harta, diri dan masa di jalan Allah.

Ulama bagitahu ‘Umat hari ini tidak dapat diperbaiki, sepertimana umat terdahulu dibaiki’, iaitu dengan dakwah yg Para Nabi dan Nabi SAW telah buat. Agama datang bukan dengan senang lenang, tetapi dengan susah payah dan pengorbanan. Curahan air mata dan darah.

Cubalah tengok kisah para anbia, sirah nabi dan kisah sahabat. Nabi SAW adalah kekasih Allah, boleh saja Nabi doa supaya Allah amkan hidayat sehingga semua manusia BERIMAN sampai kiamat termasuk pamannya Abu Talib, namun nabi saw sendiri buat pengorbanan atas agama. Sehingga berkat pengorbanan dan susah payah Nabi dan Sahabat hari ini kita dapat Islam secara PERCUMA. Perkara yg dapat dengan PERCUMA maka, kuranglah kita untuk MENGHARGAINYA berbanding sesuatu PERKARA yg dapat dengan JALAN YG PENUH MUJAHADAH, apabila dimiliki akan DIHARGAI DAN DIJAGA DENGAN SUNGGUH2. Sepertimana para sahabat, dengan susah payah, didera, dipukul, malah ada dibunuh untuk pertahankan agama, bagaimana MUTU dan KUALITI IMAN mereka sehingga Allah sendiri IKTIRAF IMAN mereka.

Bila diceritakan tentang bantuan Allah kepada para sahabat kita mengatakan, “ Itu sahabat Nabi, sebab tu mereka dapat bantuan dan nusrah Allah”. Para sahabat dapat bantuan dan nusrah Allah bukanlah sebab mereka adalah sahabat Nabi saw, tetapi mereka mempunyai IMAN YAKIN yg sempurna pada Allah dan berkat KEUNGGULAN IMAN yg mereka ada, bantuan dan pertolongan Allah bersama2 dengan mereka. Hari ini, bila kita buat USAHA ini dengan sungguh2 sepertimana sahabat, pasti bantuan dan nusrah Allah bersama dengan kita. Ulama bagitahu, bantuan ghaib Allah terhadap umat ini jika bangkit bangun buat usaha dakwah dengan sungguh2, adalah 50kali berbanding sahabat!!.

Bila disebut tentang ganjaran “sepagi sepetang di jalan Allah lebih baik dari dunia dan seisinya” kita sering kaitkan dengan ‘jihad pergi berperang’ semata-mata, sedangkan ulama bagitahu ianya (berperang) bukanlah maksud. Maksud kita dihantar ke dunia sebagai umat akhir zaman adalah untuk ‘mengajak yg ma’ruf dan mencegah yg mungkar’. Ulama bagitahu MENGAJAK kepada kebaikan (ma’ruf) yg paling afdhal adalah mengajak manusia kenal Allah, dan keburukan/kemungkaran yg paling besar adalah ‘mensyirikkan’ Allah. Semua nabi diutus bukannya untuk berperang malah mengajak manusia untuk kenal Allah. MengEsakan Allah.

Nabi saw sendiri hantar beberapa rombongan/utusan baginda untuk mendakwahkan agama dahulu, ajak mereka dahulu untuk masuk Islam, jika enggan minta mereka bayar jizyah kemudian jika enggan juga barulah nabi putuskan untuk jihad/berperang. Itupun, nabi perintah untuk bunuh lelaki sahaja, dan nabi larang bunuh wanita, kanak2 dan lelaki yg tua/uzur. Sangat jauh bezanya kalau kita katakan ‘pergi berperang’ hari ini, pasang bom dalam badan kemudian letupkan diri. Yang menjadi mangsa bukannya setakat wanita dan kanak2, malah org islam sendiri pun mati, sedangkan membunuh saudara Islam besar dosanya. Orang yg bukan Islam pula, belum sempat kita dakwah dah mati tanpa kalimah.

Dalam usaha ni, ulama minta kita buat pengorbanan/mujahadah sedikit untuk mendakwahkan agama. Bukan setakat dakwahkan agama, tetapi amalkan agama dlm kehidupan. Bukanlah sekali dah keluar 3hari pastu dah jadi alim, dah jadi baik..tidak…ia perlukan masa..sedikit2 dan perlahan2,keluar lagi dan lagi perbaiki iman amal dengan tertib, insyallah, Allah akan bagi mudah dan ubah keadaan kita. Agama yg dibawa oleh baginda Nabi SAW dah sempurna..tak perlu tambah sana sini..dah sempurna..CUMA, agama belum lagi sempurna dalam KEHIDUPAN kita..sebab tu kena usaha atas iman dan usaha untuk amalkan agama dalam kehidupan. Resepinya sama sepertimana yg Nabi SAW usahakan ke atas para sahabat.

Bezanya, usaha yg kita buat hari ni tidak lagi jadi ummumiat. Segelintir saja yg buat, natijahnya, orang Nampak USAHA ni macam pergerakan kumpulan2 tertentu, macam persatuan, sebab semua ummat Islam tidak terlibat secara keseluruhannya dalam usaha ini. Berbeza dengan para sahabat, usaha dakwah ni dah jadi ummum zaman diorang dan tak jadi asing di kalngan sahabat. Hari ni bila kita cerita tentang dakwah, orang akan anggap ganjil, hairan, aneh, asing, jumud, malah anggap dakwah ni yg layak hanya para ulama, ustaz, dan org2 yg pernah belajar kat Al-Azhar je…sehingga org biasa anggap mereka tak perlu buat dakwah.

“buat apa buat dakwah USTAZ kan ada, ULAMA kan ada..”

Alahai, ingatlah apabila dakwah tak dibuat ijtimai’, maka bermacam2lah ‘azab’ Allah yg turun. Azab ni ulama bagitahu bukan setakat gempa bumi, Tsunami atau letusan gunung berapi, tetapi azab/musibah yg paling besar adalah bilamana ummat ini lupa tanggungjawabnya untuk buat kerja dakwah ni. Lihatlah keadaan umat Islam seluruh dunia hari ini…lihatlah di dada akhbar org mana yg sesak di pusat2 serenti dan di dalam lokap kalau bukan org Islam sendiri. Inilah natijah apabila dakwah tidak menjadi umum di kalangan org Islam.

Cuba tengok kisah sahabat dalam ‘Hayatus Sahabah’. Apabila dakwah menjadi ummum dan semua org buat dakwah sepertimana di zaman sahabat, Allah akan am kan hidayat. Sehingga orang yg tak nak hidayat pun Allah bagi juga hidayat. Kisah Ikramah Bin Abu Jahal, apabila ‘fatah Mekah’ (Pembukaan Kota Mekah), Ikramah telah keluar dari Kota Mekah untuk melarikan diri dengan menaiki kapal. Semasa dalam kapal ribut taufan telah melanda dan hampir2 kapal karam. Dalam keadaan tersebut Ikramah berkata kepada Kapten kapal,” Bagaimana aku akan selamat dalam keadaan ini?” Kapten kapal bagitahu,”Ucaplah kalimah Ikhlas”, “Apakah Kalimah ikhlas itu?” Jawab Kapten kapal,”Laa illahaillallh,Muhamadur rasulullah”. Ikramah menjawab,”Sebab untuk lari dari klimah inilah aku melarikan diri,sekarang kamu nak aku ucap pula kalimah ini?”.

Begitulah keadaannya, kapten kapal sendiri buat dakwah sehingga atas kapal, dalam keadaan yg genting pun semua org buat dakwah. Sehingga org yg lari dari hidayat pun mendapat hidayat dari Allah. Begitu juga dengan Hindun, wanita yg memamah hati saidina Hamzah r.a pernah berkata,”Kambing boleh masuk Islam, tetapi saya tidak sama sekali!”. Sampai macam tu sekali pengakuannya, tetapi semasa fatah Mekah, Allah telah berinya Hidayah sehingga org ramai menyindirnya sebab masuk Islam. Katanya,”Bukan saya yang masuk Islam, tetapi Islam yang dah masuk dalam diri saya.” Hari ni, kerana dakwah tidak lagi menjadi ummum, segelintir sahaja org yg buat dakwah,natijahnya org yang dah ada Hidayat pun ingin lari dari hidayah Allah, murtad, tinggalkan solat dan sebagainya. Abu Bakar r.a pernah berkata “Adakah agama akan berkurang zaman aku masih hidup!!?”. Hari ini tuan2, agama semakin berkurang dan berkurang zaman kita masih hidup !! Bayangkan keadaan kita nanti di yaumul Mahsyar apabila tanggungjawab dan hak agama ini ditanya oleh Allah kelak?.Apakah jawapan yg mampu kita beri masa tu?

Wallahu a’lam


5 comments:

  1. Salam tuan yg mulia,

    setahu saya, kisah hindun melapah hati Hamzah adalah tidak benar melainkan ianya riwayat daripada Syiah yang membenci keluarga sebelah Muawiyah r.a dan mengutamakan Ali r.a. Hindun itu merupakan makcik kepada Muawiyah r.a. Imam Bukhari tidak pernah meriwayatkan kisah Hindun melapah hati Hamzah. wallahu'alam.

    Doakan saya tuan.

    ReplyDelete
  2. salam...doakan saya juga yg jahil ni supaya istiqomah dan kekalkan dalam usaha agama. tuan subblogger punya ilmu, doakan saya yg baru belajar buat dakwah ni...banyak kelemahan..huhuhu.(syukri)

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas entry ini ya.. sy suka bace..

    ReplyDelete
  4. salam,laporan terbaru student UMT shahid di sabah ada di blog sy...

    ReplyDelete
  5. saya pun baru2 erjinak dengan dakwah doakan saya

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails