CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Wednesday, April 25, 2012

DUIT O DUIT

DUIT penting..!! Sebab apa? Dengan duit boleh beli rumah besar...kereta besar...isteri besar??Semuanya besar belaka...handphone pun skarang makin besar....i-Pad, Tabloid dan sebagainya...pendek ’citer’ semuanya pakai duit...kalau dulu beli barang pakai duit, skarang ’buang’ kotoran pun pakai duit...air kencing dan najis pun ada harga skarang...20sen atau 30 sen skali buang kat tandas awam..phergghh...

ungkapan ’wang ringgit tidak boleh beli kebahagiaan’ orang tak percaya dah...trend skarang ’duit lah segalanya..’..oleh kerana itu, kerja over-time untuk dapat wang banyak..kumpul banyak-banyak untuk ’masa hadapan’ yang cerah..katanya...AGAMA???takpe, solat ble qadho, Haji dan umrah tangguh dulu...zakat? nanti duit disimpan terpakai pula...puasa?emmmmmm.....

wang dikumpul hingga penuh kat bank...penuh kat bawah bantal..penuh kat almari...akhirnya jatuh sakit...bila dah jatuh sakit...terbalik pulak...’kesihatan pula segala-galanya’... examples?? Duit yang bertimbun tu guna pulak untuk beli ubat..buat x-ray..buat CAT scanning...yang penting cepat sembuh seperti sediakala...

tup-tup..tak sembuh jugak...doktor kata,” encik mengidap kencing manis, kaki mesti kena potong..kalau tak merebak..nyawa terancam”, dia kata,” takpe doktor,potong je...”..akhirnya kaki dipotong....dia pun kata,”ALHAMDULILLAH...TERIMA KASIH DOKTOR KERANA MEMOTONG KAKI SAYA”...pastu doktor pula kena bagi duit sebab potong kaki dia...AGAMA??Solat...nantila...saya sakit..kaki dah takde...UZURRRR..katanya...

kenapa sanggup kena potong kaki? Sebab masa tu, bukan duit lagi penting...bukan kesihatan lagi yang penting...tetapi nyawa yang penting pulak skarang....sanggup buat apa saja supaya nyawa selamat....duit, kesihatan tak penting..yang penting Nyawa selamat...yang penting tak mati....sanggup buat apa saja, yang penting selamat..HIDUP....kewajipan terhadap agama diabaikan....solat nombor dua,yang penting nyawa selamat, nanti baru qadho..berubat dulu...penyakit semakin merebak..akhirnya, meninggal dunia...INNALILLAH...

DALAM kubur pula kena azab kerana mengabaikan perintah agama, barulah pada masa itu sedar bahawa IMAN dan AMAL jauh lebih penting daripada Nyawa....kerana sakit di dunia hanya berakhir dengan kematian..tetapi alam akhirat kesakitan yang berpanjangan menanti....tak boleh mati dah...

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails