CARI DALAM BLOG INI

Wednesday, May 13, 2009

BENCANA ALAM DAN AMALAN MANUSIA




SEWAKTU isra’ dan mi’raj, Nabi Muhammad SAW terlihat 2 saluran cahaya,satu naik ke langit daripada bumi dan satu lagi turun dari langit ke bumi. Apabila cahaya yang putih naik ke langit, maka yang turun ke bumi juga putih. Manakala, apabila cahaya hitam yang naik,maka cahaya hitam juga yang turun. Nabi bertanyakan dengan Jibril AS berkenaan cahaya tersebut. Jibril mengatakan bahawa cahaya yang naik ke langit merupakan amalan manusia, dan cahaya yang turun merupakan keputusan daripada Allah. Jika amalan manusia baik,maka akan naik cahaya yang putih,dan keputusan daripada Allah juga baik.Keberkatan dan rahmat Allah akan turun ke bumi.
Sebaliknya,jika amalan manusia buruk,yang naik ke langkit adalah hitam,dan keputusan dari Allah juga akan turun ke bumi perkara yang tidak baik. Gempa bumi,tanah runtuh,banjir,kemarau, Tsunami, wabak penyakit ,murtad dan macam-macam perkara lagi. Apabila berlaku musibah, ketahuilah bahawa ia adalah hasil daripada amalan manusia yang buruk, bukan sekadar bencana alam atau ‘natural disaster’ semata-mata. Seperti mana yang berlaku pada kaum-kaum terdahulu patut dijadikan iktibar. Bagaimana Allah hantar hujan api pada kaum Madyan, Banjir pada kaum Nuh, Allah terbalikkan satu kampung, Angin Shor-shor dan banyak lagi peringatan daripada Allah bagi mereka yang ingkar perintah Allah.
Marilah kita muhasabah diri, dengan banyaknya musibah-musibah yang Allah hantar ke alam ini,menunjukkan begitu banyaknya amalan buruk umat ini yang naik ke langit dalam keadaan hitam legam, dan turun pula keputusan daripada Allah keputusan yang hitam legam juga. Amat menyedihkan lagi tidak ada langkah-langkah atau usaha yang diambil untuk mencegah kemungkaran yang rancak berlaku dewasa ini. Malah tindakan yang diambil pula adalah macam mana hendak mengelakkan banjir, mengelakkan Tsunami, mencari penawar bagi sesuatu wabak penyakit dan macam-macam lagi ikhtiar, sedangkan perkara pokok kepada musibah tersebut tidak difikir dan diusahakan,iaitu macam mana supaya umat ini dapat taat perintah Allah ikut cara Nabi SAW, untuk menyukakan Allah dan dengan rahmatNya Allah turunkan keputusan yang baik daripada langit. Tidak lain dan tidak bukan adalah usaha mengajak manusia kepada ma’ruf dan melarang kepada mungkar,DAKWAH. Perkara yang sudah lama ditinggalkan,sudah lama dicuai-cuaikan,sudah lama dilupakan, sehingga umat hari ini merasa asing apabila ada satu jemaah dakwah,atau dikenali sebagai Tabligh, datang ke rumah-rumah,ke lorong-lorong,ke kampong-kampung dan bercerita tentang kehebatan Allah dirasakan sebagai satu perkara yang aneh atau baru,tidak kurang ada yang mengatakan ‘ajaran sesat’. Na’udzubillah…
Mendengar tentang kehebatan Allah dirasakan membosankan,tetapi mendengar cerita artis, cerita gossip, cerita rumahtangga orang tidak pula membosankan. Malah diheboh-hebohkan.
Apabila maksiat berlaku,dan orang sekeliling hanya melihat tanpa kerut di dahi dan tanpa ada orang yang mencegahnya ,Allah akan timpakan musibah/bencana pada keseluruhannya.Semua terkena tiada terkecuali. Seperti berlaku baru-baru,Tsunami,bukan sahaja tempat-tempat yang popular dengan maksiat, tetapi juga terkena di tempat-tempat lain yang di sana terdapat orang beriman,kafir,berdosa dan tidak berdosa,kanak-kanak dan dewasa,semuanya kena. Marilah semua kita kembali pada dakwah, kembali kepada maksud Allah hantar kita ke bumi bukan sekadar beribadat. Kita dicemburui oleh kaum-kaum terdahulu menerusi perantaraan dakwah! Kaum terdahulu cuma beribadat, dan dakwah hanya dijalankan oleh para Nabi yang diutus pada ketika itu. kini Nabi telah tiada, sahabat-sahabat telah tiada, tabiin-tabiin telah tiada, yang tinggal kita umat akhir zaman,kena sama-sama bertanggunggjawab buat kerja ini. Tiada Nabi lagi akan diutus, walau macam mana keadaan umat hari ini,langgar perintah Allah, maksiat berleluasa. Kitalah umat islam yang kena buat dakwah,ajak yang ma'ruf cegah yang mungkar.
Bila orang islam tinggalkan kerja dakwah, Allah akan cabut perasaan takut daripada orang-orang kafir,dan masukkan ketakutan terhadap mereka di hati-hati orang islam.Sehingga mereka boleh buat apa saja dengan orang islam tanpa ragu-ragu,tanpa belas kasihan. Sehingga hari ini, tiada bantuan Allah terhadap umat ini, kerana umat islam telah jauh daripada kerja ini. Memang benar kata Nabi SAW ( yang lebih kurang maksud ), bila umat ini tinggalkan amar ma'ruf nahi mungkar, sampai satu ketika kita berdoa Allah tidak dengar doa kita, kita minta bantuan, Allah tidak akan Bantu. Seperti yang berlaku kini,saudara-saudara seakidah kita di palestin,iraq,lubnan ditindas dan dibunuh, dicincang berpuluh-puluh tahun. Hanya dengan dakwah sahaja Allah akan ubah nasib orang islam. Siapa yang bantu agama Allah,Allah akan bantu dia,ALLAH BERSAMA-SAMA DENGANNYA...
Cuba kita lihat selepas kewafatan Nabi SAW, apa yang berlaku, Jemaah Usama Bin Zaid ditangguhkan dan natijahnya, timbul 4 perkara bila dakwah terhenti, 1. Muncul Nabi Palsu. 2. Muncul golongan Murtad. 3. Muncul golongan enggan bayar zakat. 4 Rom dan Parsi bersedia menyerang Madinah. Dalam seminggu sahaja 100ribu orang murtad. Orang yang paling faham kehendak Allah dan Rasul adalah Abu Bakar Siddiq R.A sehingga Abu Bakar tumbuk dada Umar kerana perselisihan pendapat. Pendapat Umar supaya Jemaah Usama tidak keluar dan mereka serta orang islam perlu menjaga keselamatan isteri-isteri Nabi dan orang islam di Madinah. Namun pendapat Abu Bakar pula berbeza sehingga Abu Bakar Menumbuk dada Umar dan berkata " Wahai Umar,dulu zaman jahiliah kau berani, sekarang zaman islam kau jadi pengecut??!!".Perintah pertama daripada Beliau adalah "Berangkatkan Jemaah Usama!!".Apabila Jemaah diberangkatkan dan dakwah dibuat, Barulah Allah bagi kemenangan pada orang islam.
Dan kini, akibat dakwah terhenti sekian lama, macam-macam keadaan telah berlaku pada umat islam.Murtad berleluasa, Orang kafir menyerang orang islam, bukan setakat enggan bayar zakat, enggan solat,enggan puasa, enggan pergi Haji bagi yang mampu dan bermacam-macam musibah dan bala telah menimpa. Bertambah buruk dan parah lagi bila orang islam menganggap dakwah ini bukan kerja dia. Dakwah hanya untuk ustaz, untuk ulama sahaja, untuk kiai sahaja,untuk JHAEINS sahaja, untuk MUIS sahaja,untuk JAKIM sahaja. Na'udzubillah......Ulama bagitau musibah / bencana yang paling besar daripada gempa bumi/Tsunami/Gunung Berapi adalah bila orang islam anggap DAKWAH bukan kerja mereka...
wallahu a'lam.

1 comment:

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails