CARI DALAM BLOG INI

Tuesday, June 16, 2009

JOR, Menggatal Kota Kinabalu




(ATAS Kiri dan kanan : Pekarangan masjid)



TENGAH kiri : suasana dalam dapur khidmat Elders
TENGAH kanan :
Khidmat cuci pinggan mangkuk




BAWAH kiri : Jemaah Foreign pakistan dan Sri Langka

BAWAH Kanan : Khidmat Eleders potong-memotong





Kali ini JOR sabah bagi kawasan pantai barat diadakan di Kota Kinabalu. Beberapa tahun yang lepas dan sebelumnya diadakan di Markas Beaufort. JOR kali ini juga diadakan di tempat-tempat lain seperti pantai timur Tawau dan Sandakan. Elders-elders daripada Nizamudin, Raiwind, Kakril datang untuk bagi fikir dan nasihat-nasihat tentang usaha ini dan cara tertib perlaksanaan kerja dakwah. Kedatangan adalah diluar jangkaan, dianggarkan kehadiran JOR hampir 2 ribu orang.

Halqa Keningau diberi tanggungjawab dan kepercayaan sekali lagi untuk khidmat Elders dan Jemaah Foreign. Sudah 7 tahun berturut-turut Halqa Keningau diberikan tugas untuk Khidmat elders dan Foreign. Jumlah petugas khidmat daripada Keningau adalah 60 lebih orang termasuk pelatih daripada Pusat Latihan Dakwah Keningau (PLDK) dan orang awam, termasuk saya sendiri.

Antara ulama yang dating adalah Maulana Shawkat dari Nizamudin. Maulana Mustakim diberitakan berada di Tawau untuk menghadiri JOR di sana. Banyak pesanan dan nasihat-nasihat daripada ulama-ulama kita tentang kerja ini. Terutamanya tentang 5 amal jemaah masjid. Apa yang saya ingin kongsikan di sini adalah mengenai Fikir Harian/Mesyuarat Harian Mahala. Ulama bagitau dalam fikir harian semua karkun tempatan kena duduk dalam fikir harian untuk wujudkan fikir risau dan merancang kerja. Seseorang yang duduk dalam fakir harian, Allah akan mudahkan dia untuk buat 4 amal yang lain ( 2 ½ jam, 2 ghast, talim dan khuruj 3 hari ). Kalau tidak, 5 amal akan ditinggalkan perlahan-lahan. Dalam fikir harian, agenda yang dibawa adalah 1. macam mana 100 % orang islam yang akil baligh dapat solat berjemaah di masjid, 2. macam mana setiap orang yang datang ke masjid jadi daie’ / pembantu agama Allah, 3. macam mana ahli masjid boleh keluar di jalan Allah.

Selepas JOR, terdapat 4 jemaah yang dapat dikeluarkan dengan izin Allah. 1 jemaah 4 bulan dalam negeri dan selebihnya jemaah 40 hari. Selepas Bayan Hidayat dan Doa, semua ahli jemaah bersalaman (musafahah) dengan ulama dan diikuti oleh orang awam. Sungguh mengharukan semasa doa sebagai penutup JOR, suasana gemuruh dengan tangisan oleh orang yang hadir bergema di tapak JOR…..

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails