CARI DALAM BLOG INI

Wednesday, October 7, 2009

USAHA ATAS MASTURAT/WANITA


Sewaktu kewafatan Nabi saw, apabila usaha dakwah terhenti selama seminggu, kerana org islam pd masa itu sibuk untuk mencari pengganti nabi saw sebagai khalifah, akhirnya 100 ribu org telah murtad. Dalam 100 ribu org tersebut tidak ada seorang pun wanita. Ini pentingnya, wanita turut serta dlm dakwah. Pd masa tu walaupun usaha dakwah di luar terhenti, namun usaha dakwah ‘dalam’ rumah masih berjalan.

Golongan wanita adalah golongan paling ramai berbanding lelaki seluruh dunia, dan golongan kanak2 pula mengatasi bilangan wanita (golongan wanita/ibu). Ini bermakna, wanita berperanan penting dalam mendidik kanak2 untuk melahirkan generasi yg bertakwa pada masa akan datang.

Ini menunjukkan betapa Pentingnya usaha dakwah di kalangan masturat/wanita dilakukan hari ini di rumah2 dalam mendidik dan melahirkan generasi yang beriman dan taat kpd Allah dan rasul. Wanita yang ada fikir agama akan mendidik anak2 untuk takut kepada Allah dan anak2 ditarbiah untuk mengamalkan Sunnah2 Nabi saw dan kehidupan seharian di rumah dilalui mengikut apa yang diajar oleh Nabi saw.Tanpa dakwah dibuat dlm rumah,anak2 akan ditarbiah untuk lebih mengenal makhluk drpd mengenal Allah. Mereka akan dtarbiah utk lebih mengenal artis drpd mengenal para anbia,para sahabat,nabi saw, mahupun mengenal Allah. Sebab itu, Tidak hairan dewasa ini wujud masalah social daripada golongan remaja.


Tanpa fikir agama, fikir2 yang selain daripada agama akan masuk ke dalam rumah; fikir tentang 'rumah tangga' orang, fikir beras tidak cukup di dapur, fikir langsir dan sofa semakin lusuh, fikir jari belum cukup berat dengan cincin dan bermacam-macam fikir dunia akan dibawa dalam rumah. Tidak akan wujud fikir terhadap kehidupan selepas mati, Mahsyar, Mizan, Titian Sirat; tidak wujud fikir tentang keadaman iman yg masih belum cukup; tidak wujud fikir tentang iman yg semakin lusuh; tidak wujud risau tentang amal yg belum berat utk ditimbang di Mizan...

Apabila wanita dilibatkan dgn dakwah mereka akan dpt mengetahui sdkt sebanyak tentang kpentingan solat, kptgn amal dan ajar anak cara sunnah, kptgn ta’lim ta’lum, kptgn baca quran dan zikir, dan kptgn galak mahram kluar jalan allah(buat dakwah). Spt zaman sahabat, hadis2 yg didengar dr nabi dsampaikan oleh sahabat2 kpd anak isteri di rumah. Natijahnya kluar hafiz/hafizah,alim/alimah dan daie2 dr rumah2 shbt.

Berbeza hari ini, yg kluar dr rumah org islam artis2, dan lebih teruk lagi anak2 yg derhaka pada ibubapa dan allah. tanda kt sayangkan anak istri bukanlah sebanyak mana harta, wang ringgit yg kt taburkan pd mreka, tetapi sebanyak mana ‘deen’ (agama) yg telah kita beri dan sampaikan pd mereka. Bukan setakat ungkapan “kunantimu di pintu syurga” atau “sehidup semati”, tetapi masuk syurga bersama2 selamanya,insyAllah…wallahu a’lam

1 comment:

  1. MayaAllah.. sgt suka entri2 anta.. semoga Allah mencucuri rahmat kepada kita semua

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails