CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Wednesday, February 3, 2010

SOALAN CEPU EMAS

SOALAN-SOALAN CEPU EMAS….

1.Kenapa keluar 3 hari,4 bulan, 40 hari?
2.Kenapa keluar ke India,Pakistan, Bangladesh, napa tak kuar ke mekah madinah?
3.Kenapa selalu jumpa orang islam bukan org kafir?
4.Kenapa keluar lama2 tinggalkan anak isteri?
5.Lebih baik dakwahkan anak isteri di rumah dulu sebelum dakwah dengan org di luar sana..


fuyooh…soalan mengalahkan SPM dan PhD ni…..

Hmmmmm…..soalan2 cepu emas ni dan belambak lagi soalan2 dah bekali-kali dengar…kalau bagi penjelasan tahap mufti pun, kalau diorang tak nak, tak nak juga…kalau Tanya tu pulak sebab nak tahu takpe…ni nak Tanya utk cari kelemahan dan keburukan, tu yang hampeh tuuuu…yelah..zaman sekarang macam2 org ada,macam Abu Jahal ada, macam Abu Talib pun ada…yelah…menentang macam Abu Jahal dan sokong usaha ni (dakwah) tapi tak nak ikut macam Abu Talib pun ada…

Beginilah, kalau nak tahu sangat2 boleh rujuk dengan org2 alim ulama atau pangkat ustaz kan lebih baik….org macam saya ni yg banyak kelemahan, masih lagi usahakan iman amal, belum layak utk jawab soalan2 tu..sebab nanti kalau saya bagitahu hadis2 dan ayat quran, sedangkan saya ni bukan keluaran Al-Azhar, Jordan mahupun Pesantren2 terkemuka..heiiii…. nak mampus? sebab mafhum hadis bagitahu (lebih kurang) org yang tafsir hadis/quran sendiri ikut nafsu, walaupun tafsirannya betul, tetap bersalah sebab bukan ahlinya.Yelah, bukan ustaz, ulama pun bukan lepas tu tafsir hadis dan quran sendiri sedangkan bahasa Arab pun tak tahu, dengan Nahunya,Balaghahnya,Nasakh mansukhnya, Qiraatnya dan baaaaaaaaaanyak lagi, ada hati pula nak tafsir,kan cari nahas tu…paling teruk lagi nabi bagitahu (lebih kurang maksud hadis) orang sebegini seolah menempah tempat dalam neraka Allah….nak tak? ‘booking’ tempat utk menginap kat neraka? Sorryyy….sebab tu dalam memperkatakan hadis atau ayat quran org2 yg korang gelar tabligh ni selalu cakap “…lebih kurang mafhum hadis….” Ataupun “….alim ulama kita bagitahu…”, sebagai jalan selamat daripada ‘TERtafsir hadis/quran sendiri dan tergolong dalam mafhum hadis tadi…kecualilah org tu memang ustaz atau ulama…

Jadi kalau nak tahu sangat, tuan2 dan org2 berkenaan (kalau nak tahu la dan bukannya nak cari keburukkan dan keaiban orang) bolehlah jumpa ustaz/ulama2, saya syor jumpa dengan ulama/ustaz kat Sri Petaling…haaaaa…sana ada ramai ulama bleh buat rujukan…siap dengan hadis2, kitab2,ayat quran sekali dorang boleh tunjuk kitab2 dan bagi penjelasan tentang usaha dakwah ni atau yang org biasa panggil Tabligh ni…sila lah rujuk dengan Ustaz Hamid, Ustaz Razif, Ustaz Adzhim, Ustaz Fauzi dan baaaaannnnnnyyyyyaaaaakkkkk lagi……kalau diorang dah bagi penjelasan siap dengan hadis2 dan ayat2 quran pun, tak puas hati dan masih tak nak ikut sama untuk buat kerja dakwah ni…saya tak boleh buat apa lagi…sememangnya hidayah Allah tu mahal….tersangat mahal..dan Allah boleh pilih siapa je utk buat kerja ni….kerja utk tinggikan kalimah Allah, kerja dakwah….dan Allah tak perlukan kita utk buat kerja ni….siapa yg buat dia yg untung…yg tak buat rugilah….so, it’s all up to us to do this effort (aisey,cakap org puteh pulak….)…wallahu a’lam.

1 comment:

  1. Assalamualaikum


    semoga rajin trus berdakwah Insya Allah


    baraka Allah


    Assalamualaikum

    doakan ana skali

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails