CARI DALAM BLOG INI

Tuesday, May 18, 2010

Cantik dan Menawan..


Semua org nak cantik..semua org suka jadi cantik..menawan..menjadi perhatian org terutamanya kaum Hawa. Buktinya, terlalu banyak produk2 dan barangan2 dipasaran yg mempamerkan produk2 kecantikan, tak kurang juga wujudnya butik2 kecantikan,salon atau SPA dan sebagainya untuk mencantikkan wajah, termasuk melangsingkan tubuh, haluskan kulit dan macam2 lagi...

Kalau nak jadi cantik semua org sanggup buat apa saja…ber’diet’, bersenam,belanja beribu2. Tak kurang juga ada yg sanggup menggunakan benda2 ‘haram’ sekalipun; pembedahan plastic, botox dan khidmat bomoh misalnya..alahai…bukan tak boleh berhias atau nak Nampak cantik dan menawan, tapi NIAT dan CARAnya macamana? Yelah, kalau dah berumahtangga nak Nampak cantik depan suami SAJA takpelahh…tapi kalau masih BUJANG PERAWAN lagi macamana pulak? Nak ‘tayang’ dgn siapa? Alahai….cantik kat dunia ni sementara saja…umur 17/20 tahun masih lagi mengancam…tapi kalau dah berumur 70-80 tahun??


Ada yg cakap," walaupun seksi, dedah AURAT, tapi HATI saya baik. Saya tak kacau org." Adoyaii..Nabi kan ada bagitahu (lebih kurang mafhum),"dalam jasad manusia ada segumpal daging,kalau baik daging tu,baiklah seluruh jasad,sesungguhnya itulah HATI". Kalau LUARAN dah TAK BAIK, macamana pula DALAMAN boleh jadi BAIK?


Kecantikan sebenar dalam hati..walaupun hari ini orang dah tak pandang lagi dah pun kecantikan dalaman ni, org akan terbeliak bijik mata kalau tengok kecantikkan luaran…potongan badan yg mengiurkan, potongan baju yg ‘tak cukup’ kain, dan sebgainya, itu yg jd idaman…betul lah kata Nabi saw, umat akhir zaman ni Nampak je berpakaian, tapi sebenarnya ‘telanjang’. Terlalu banyak ancaman dalam quran mahupun dalam hadis2 nabi saw tentang wanita yg berhias dan mahu cantik pada pandangan BUKAN MAHRAMnya. Saya taknak sentuh bab quran dan hadis ni, sebab saya tahu SEMUA ORG TAHU MANA YG AGAMA SURUH DAN MANA YG AGAMA KITA LARANG, pokok pangkalnya IMAN…

DEMI ALLAH….dunia ni sangat2 sementara, YAKINLAH…pasti kita akan tinggalkan…kecantikan yg sebenar dan hakiki adalah di akhirat dalam syurga Allah…biarlah kita hodoh kat dunia, tak cantik…org hina….takpe…tak payah ubah suai sana sini, ‘mordifiet’ atau ‘renovate’ sana sini, buat pembedahan plastic ke ape ke…toksahh…jangan cari pasal, cari nahas….



Kat syurga nanti, tak payah pakai AVON ke, pakai make-up 7 inci tebal ke, minum Kacip Fatimah ke Minum Jamu ke, wanita kat syurga berumur 17 tahun, ‘sweet 17’, kecantikan 70kali ganda lebih daripada bidadari paling cantik kat syurga, La’iiba, sampai ‘diorang’ pun jealous…badan dipenuhi ambar dan kasturi, takde dah datang haid atau kotoran, takde buang air besar ke atau air kecil, kentut pun wangi..rambut diperbuat daripada sutera bermahkotakan intan permata, pakai baju sutera 70 lapis berat seperti bulu roma, lebih mahal daripada GUCCI atau LENO , gelang kiri kanan sampai siku diperbuat daripada Lauha dan Luk-Luk, cincin 50 kiri, 50 kanan, satu jari ada 10 biji…kalau dah kahwin, 500 tahun awal masuk syurga untuk dihias oleh 70 ribu bidadari untuk tunggu suaminya. Inilah kecantikkan yang sebenarnya, yg kita tak Nampak sebab kecantikan dunia mengaburi mata zahir dan batin kita….

Wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails