CARI DALAM BLOG INI

Monday, May 24, 2010

CINTA..


Apa itu cinta? Ada apa dgn cinta?...
Pabila ditanya pasti ada yg mengatakan, “cinta itu sukar nak diterangkan,cinta itu universal, tak kurang juga yg cakap cinta itu buta..”. Cinta itu sejenis perasaan terhadap seseorang,sesuatu sehingga gila bayang? Daripada cinta terbitnya rindu..rindu pada kekasih? Rindu pada harta? Rindu pada kedamaian? Mungkin….? kekadang cinta membuatkan org hilang kewarasan akal, hilang pertimbangan, hilang tumpuan dan hala-tuju...

Apa bukti cintamu?

Lautan api direnangi, gunung didaki, hutan dijelajahi? Tak kurang ‘kuserahkan segalanya padamu’..sampai tergadai maruah? Sanggup mati kerana cinta…sanggup bunuh diri kerana kekasih kahwin lain? kekadang, dengar lagu jiwang kat radio mengalir air mata...terkenangkan seseorang..menangis hiba dan meraung...sampai penuh baldi dgn air mata..

Subhanallah…hebatnya cinta….namun apalah gunanya cinta kalau tak berbalas…kadang2 syok sendiri sebab org yg digilai belum pasti punya perasaan yg sama. Perasan!! Sampai ‘frust’ menonggeng…alahai..

Alangkah hebatnya hanya cinta pada Allah….cinta yg hakiki…cinta yg PASTI berbalas…cinta hanya padaNya…Allah azza wajalla…pencipta kita..yg bagi kita rezeki hari2,walaupun kita langgar perintahNya…Dialah Allah yg mengasihi kita 70 kali berbanding seorang ibu mengasihi anaknya..

Cuba lihat cintanya sahabat pada Allah dan Rasul.. cinta yg terlalu tinggiiiiii….tak seperti cinta laila majnun..romeo dan Juliet…Uda dan Dara….BUKTINYA, sanggup korbankan harta,diri dan masa…hatta NYAWA utk Allah… Kita bagaimana?

Sebab tu dalam usaha atas agama ni, kita belajar utk mencintai Allah, yg selama ini cinta pada dunia dah lama bersarang dalam hati…. Buktinya? Belajar buat pengorbanan harta, diri, masa dan perasaan di jalan Allah.. tinggalkan sebentar HARTA yang dicintai, tinggalkan seketika ISTERI yang dicintai, tinggalkan sebentar ANAK yg dicintai, tinggalkan sebentar KEDUDUKAN DAN PANGKAT yg dicintai…keluar di jalan Allah USAHAKAN IMAN YAKIN….
Ulama Baru minta untuk kita KORBANKAN HARTA, DIRI, MASA UNTUK AGAMA ALLAH saja...belum sampai tahap korbankan Nyawa...kalau sedikit harta yg kita ada, masa yg kita ada dan diri kita sendiri pun belum mampu nak 'DIBERI/DIKORBANKAN' untuk agama, apatah lagi nak KORBANKAN NYAWA???...

2 comments:

  1. Salam,Alhamdulillah. jazakallah dengan tazkirah bermakna ni.

    ReplyDelete
  2. Assalam,Alhamdulillah semoga kita semua dapat cinta ALLAH sepenuh hati..

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails