CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Friday, July 2, 2010

RENUNGAN BERSAMA...

Sewaktu di padang mahsyar ,Nabi saw dapat mengenal umatnya melalui anggota2 wudhu mereka yg bercahaya. Dengan riang gembira Nabi saw membawa air dari Telaga Kauthar dalam bekas diperbuat drpd emas untuk memberi umatnya minum air tersebut. Apabila org yg meminum air tersebut maka kedahagaannya akan hilang selamanya….namun ada golongan tertentu daripada umat Nabi yg dihalang oleh malaikat drpd diberikan air tersebut, Nabi yg mulia pun bertanya mengapa malaikat menghalang baginda drpd memberi umatnya minum air tersebut sedangkan mereka adalah umat baginda yg anggota sujud dan wudhu mereka bercahaya2..malaikat pun memberitahu bahawa memang benar mereka adalah umat Baginda, namun sewaktu agama semakin merosot, agama semakin mundur di Dunia dahulu, org berbuat maksiat, tidak ada sedikit kerut pun di dahi mereka menunjukkan mereka risau atau bimbang dengan keadaan tersebut. Maka dengan marahnya Nabi saw mengusir mereka,”jauh dariku..”sebanyak 3 kali. Sekali usir mereka akan dijauhkan dari Nabi 500 tahun jauhnya…

Hari ini, ada segelintir umat ini yg bukan sekadar tak pernah mengerutkan dahinya, atau fikir risau bimbang terhadap agama, malah ada segelintir yg menghalang org yg buat usaha agama…menghalang org yg ada fikir risau terhadap agama..menghalang org yg banyak mengerutkan dahinya kerana sedih dgn keadaan agama, sehingga org2 yg berusaha utk membantu meniggikan kalimah Allah terbantut usaha mereka….bayangkan apabila perkara ini diberitahu oleh baginda di Mahsyar kelak, sedangkan org yg tidak ada kerisauan di hatinya terhadap keadaan agama pun Nabi saw marah, inikan pula golongan2 yg menghalang orang yg ada kerisauan atas agama…

Apabila ada jemaah datang nak buat usaha supaya masjid/surau dapat dihidupkan dengan amalan, ada org datang solat berjemaah, bersihkan tahi cicak yg dah bertimbun atas lantai masjid/surau, ada pula yg MINTA SURAT, MINTA PERMIT, MINTA LESEN utk menjalankan kerja DAKWAH… astaghfirullah…Yelaaa, Kalau setakat nak minta kebenaran atau surat drpd pihak2 tertentu pun jemaah faham jugak, mungkin takut sebab JEMAAH NAK sebar ajaran sesat kot..Tapi kalau surat pun DAH dibagi, kertas ‘hitam-putih’ dah ada, tapi MASIH BANYAK SONGEH, itu dah ‘lain tune’ dah tuuu….

Hari ini kita marah sangat apabila ada orang lukis gambar/karikatur Nabi saw, sampai ada buat mogok, tunjuk perasaan dan boikot-memboikot. Namun, apabila ada golongan yg ingin menhidupkan sunah dan mengamalkan sunah, macam2 celaan yg diterima. Digelar ‘Tok Janggut’ atau ‘Kambing’ dek menyimpan janggut..seolah-olah menghina sunah dan menghina Nabi saw sedangkan kita mengaku sebagai umatnya dan setiap tahun sambut maulidur rasul ?..Kalau pakai Jubah dan serban digelar ‘Org Arab sesat’ atau ‘jubah utk pakaian org arab je’ atau wanita yg memakai purdah digelar ‘extreme’ dan ‘ajaran sesat’, ‘Arqam’ dan sebagainya.., na’udzubillah. Sedangkan Nabi dihantar utk umat seluruh alam sampai kiamat, namun ada juga kalangan org islam sendiri rasa tak senang hati bila ada org yg cuba meniru ‘dressing’ Nabi, para sahabat/sahabiah. Sedangkan org islam berpakaian Barat tak pula ‘complain’..? Cuba renung, waktu nabi diangkat menjadi rasul dahulu, org arab Quraisylah yg gelar Nabi sesat dan gila..Hari ni bila kita cuba hidupkan sunnah itulah juga yg kita akan dapat. Dan banyak lagi ketidakpuasan hati segelintir Umat Nabi SAW sendiri yg sakit hati apabila ada golongan cuba menghidupkan sunnah di zaman kita yg serba canggih dan moden ni la katakan…terutama sekali apabila kita bangkit buat USAHA DAKWAH..terlalu banyak ujian…

Walau apapun, itulah lumrah dalam dakwah memang ada yg menentang, ada yg tak suka….Nabi2 terdahulu pun buat dakwah dan dapat perkara yg sama, malah lebih teruk lagi…hatta Nabi saw sendiri lebih teruk dibuatnya, sampai berdarah satu badan semasa berdakwah di taif. Kita hari ni setakat kena marah, kena ejek atau maki hamun tu perkara biasa….tak kurang juga ada yg sampai kena pukul, diludah malah dibunuh sekalipun semata2 kerana agama…sudah menjadi Sunnahtullah dalam usaha agama…ingatlah kata2 Nabi saw kepada Abu Bakar r.a sewaktu berhijrah ke Madinah,” ALLAH SENTIASA BERSAMA-SAMA DENGAN KITA”. Wallahu a’lam..

2 comments:

  1. Salam ziarah tuan mulia, apa kabar iman tuan. Allhamdullah....
    N3 yang sangat memanah jiwa, semoga tuan dirahmati Allah, amin.....Doa hidayata seluruh alam insyaAllah tuan.
    Teruskan dahwah, doakan ana keluar bulan Ramadna ini, InsyaAllah.
    Salam

    ReplyDelete
  2. Salam tuan mulia, Entri yang bermakna..ana baru belajar buat usaha ini..Doakan ana dapat keluar secepat mungkin Insyallah.salam

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails