CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Sunday, June 28, 2009

RENUNGAN

MAUT….

Adalah perkara yang pasti dan pasti akan berlaku dan setiap yang bernyawa pasti akan mati…semua orang tidak dapat lari daripadanya…sejak 50 ribu tahun sebelum Allah cipta alam ini, ketetapan ajal maut setiap yang bernyawa telah ditetapkan oleh Yang Maha Berkuasa, Pemilik Tunggal alam maya ini….

Apa yang penting, sudah cukupkah persiapan saya dan anda semua ? bekalan dan segala kelengkapan untuk bertemu dengan Allah untuk ditanya dan dihisab di Yaumul Mahsyar kelak? Takpun, adakah sudah mampu menjawab soalan ‘cepu emas’ mungkar dan nakir dalam kubur?

Sesungguhnya apa yang dibawa adalah Iman dan Amal. Yang ditanya oleh mungkar dan nakir pun Iman dan Amal, Yang ditanya di Yaumul Mahsyar pun Iman dan Amal…kehidupan ini terlalu singkat..60-70 tahun..jarang kita dengar yang mencapai 80 atau 100 tahun..namun purata umat akhir zaman 60-70 tahun sahaja.

Sewaktu zaman Nabi Musa a.s, Baginda terlihat seorang wanita menangis. Apabila ditanya,wanita itu menyatakan bahawa anaknya mati terlalu muda. “ berapa umurnya?” Tanya Nabi Musa a.s. Dengan sedih wanita itu berkata “ 350 tahun..”. Nabi Musa a.s berkata,” akan datang suatu zaman di mana umur mereka pendek-pendek, 60-70 tahun sahaja.” Setelah mendengar kata-kata Nabi Musa a.s,wanita tadi terus berhenti menangis dan berkata,”Wahai Nabi Allah, sekiranya saya hidup pada zaman itu, nescaya akan kuhabiskan umurku untuk beribadah.”

Sekarang berapa sudah umur kita masing-masing..tuan-tuan kiralah sendiri…sejauh mana kita habiskan masa kita untuk taat pada segala perintahNya?.dalam umur yang masih berbaki ini, adakah sudah bertimbun amalan yang akan dibawa kelak? sedangkan kita habiskan masa tidur sahaja; jika dikira kita tidur selama 8 jam sehari,dalam 360 hari selama 70 tahun(purata umur akhir zaman); kita telah habiskan selama 20 tahun untuk tidur sahaja!!! Bayangkan jika kita tidur tidak ikut SUNNAH NABI, main tutup mata jer, sia-sia tidur kita selama 20 tahun..sama je macam kucing tidur, ayam tidur, kelawar tidur, orang kafir tidur…TAKDE PAHALA…sedangkan tidur ikut SUNNAH NABI,dengan wudhunya, doanya, zikirnya, sepanjang malam masa tidur tu pahala mengalir…kalau tak sempat pun cukupla sekadar “BISMIKALLAHUMMA AMUTU, WA AHYA”…

Malaikat Izrael ( Malaikat Maut ) datang ziarah kita 70 kali setiap hari…dia tengok samada, ada ke atau tak rezeki kita lagi, kalau tak Nyawa kita akan dicabut dengan izin Allah dan segala-galanya sudah terlambat waktu itu…..

Pokok pangkalnya… KITA SEMUA TIDAK DAPAT MENGUBAHNYA…AJAL MAUT PASTI DATANG…ENTAH TAHUN DEPAN, BULAN DEPAN, MINGGU DEPAN, HARI NI, ATAUPUN MUNGKIN SELEPAS MEMBACA BLOG NI….

WALLAHU A’LAM BISSAWAB

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails