CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Monday, August 17, 2009

PENGISIAN MAJLIS TAKLIM MINGGUAN MASTURAT

Pengisian Majlis Taklim Mingguan Masturat
Entri kali ini nak cerita pasal program taklim mingguan masturat. untuk pengetahuan, program ini kita buat di dalam rumah, rumah plak bukan sebarang rumah, rumah ini adalah rumah yang telah diputuskan oleh syura. Jadi tiap2 minggu program ini akan dijalankan di rumah yang sama.

Siapa yang boleh hadir di dalam majlis ini...?

Sesiapa sahaja boleh hadir ( perempuan sahaja) , boleh ajak jiran tetangga, kengkawan kita, anak perempuan kita, adik atau kakak perempuan kita, cuma pastikan kehadiran itu bersama mahram bagi mengelakkan fitnah, memandangkan usaha masturat ini sangat halus dan tertutup, sebaik2nye untuk masturat datang bersama suami,tetapi klu suami tiada, maka blehla datang sendiri..tetapi setahu diri ini, seandainya rumah taklim itu jauh,makan masa 15 minit utk dtg,maka orang lama kata kita tak perlu datang..semuanya utk mengelakkan fitnah wanita itu dalam perjalanan atau dikhuatiri mendatangkan bahaya..sebab usaha ni begitu menjaga kaum wanitanya..



PAKAIAN YANG SANGAT SESUAI SEMASA PROGRAM

Pakaian untuk program...

Pastikan pakaian menutup aurat. Memandangkan majlis ini majlis untuk membesarkan Allah Taala dan mengingatiNya, maka kita kenalah elak pakaian yang boleh menarik perhatian orang lain, pakaian yang terang even jubah sekalipun sekiranya pakaian tu ala-ala mak datin, maka elakkanla, pakaian yang terbaik ialah pakaian yang gelap ataupun berwarna hitam..
lagi satu elakkan pakai perhiasan seperti cincin dan gelang tangan..kerana ini juga boleh menyebabkan orang lain hilang tawajjuh...nanti orang bukan tawajjuh kat program tapi tawajjuh kat barang perhiasan kita...so kena jagala bab2 tuh,ok...

Anak-anak..

Pastikan kalu suami kita ada, maka sebaiknya anak tu kita letakkan bersama suami, terutama anak-anak lelaki. sebab ia akan mengganggu program. tapi seandainya nak datang dgn anak2, kita siapla apa yang patut cam bawala makanan seperti biskutke,mainan atau buku2 bagi mereka ni diam..

Pengisian Program...

Ini contoh program yang dibuat:

10 pagi : Taklim awal ( baca kitab Fadhail Amal )
10.20 pagi : Taklim Kitabi sama macam atas.
10.40 pagi : Fadhilat Majlis
10.50 pagi : Taklim Muntakhab Hadith
11.10 pagi : Muzakarah 6 Perkara
( Sebulan atau dua bulan sekali ada bayan ( ceramah ) oleh pihak lelaki)
11.30 pagi : Tamat

Program ini bukan seperti kuliah-kuliah / usrah yang biasa kita lihat di masjid atau tv atau majlis yang lain, yang boleh di buat dengan gaya santai dan bergelak ketawa. program ini lebih kepada mujahadah nafsu untuk dengar dengan penuh tumpuan, perhatian dan tidak boleh bercakap dan bergelak ketawa.


“ Aik?? itu je programnye, takdeke program lain? cam tak best jer....”

Persoalan yang biasa di Tanya..
Iya...itulah program yang dinamakan Majlis Taklim Mingguan Masturat. Memang program ini statik..itulah yang diperkatakan setiap minggu..

Kenapa buat benda yang sama?

Memandangkan majlis ini lebih kepada majlis iman dan amal, jadi kita nak bawalah sifat malaikat dalam diri kita . Taat dan patuh.. jadi sebagaimana yang telah diputuskan oleh syura mengenai program ini, maka kita kena terima dan taat padanya...setiap apa yang telah diputuskan dalam mesyuarat pasti ada kebaikannya..
lagipun tujuan program ini adalah untuk kita datangkan keinginan dan keghairahan dalam beramal, contohnya fadhilat solah, bila kita baca mengenai kelebihan solah ni maka kita akan rasa keinginan untuk menjaga solah di awal waktu, sebab kita tahu ganjaran dan kelebihan solah itu..begitu juga dengan muzakarah 6 Perkara. kena lagi dan lagi kita cakap supaya kesannya datang dalam diri kita..

Apa dia 6 Perkara tuh?

6 Perkara tu adalah merupakan sifat para sahabat, yang mana ia bukanla maksud kesempurnaan agama, tapi seandainye kita dapat amalkan 6 sifat ini, insyaAllah kita dapat amalkan keseluruhan agama dengan mudah :

1. Yakin dengan sebenar yakin akan kalimah Lailaha illallah,Muhammadur
rasulullah.
2. Solat kyusuk dan khuduk.
3. Ilmu dan zikir
4. Ikram Muslimin
5. Ikhlas niat.
6. Dakwah dan Tabligh

InsyaAllah, perinciannya akan di beritahu di masa akan datang..

Harapanku pada ibu2 di luar sana supaya dapat melapangkan masa untuk hadir dalam majlis yang mulia ini...segala yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk itu dari kelemahan diri ini..so, sebarang kekurangan dan ketidakfahaman bolehla diajukan untuk kebaikan bersama..

Sumber : www.karkunahmithali.blogspot.com

9 comments:

  1. assalamualaikum..saya org baru dibumi semenanjung.. bagaimana boleh saya dan isteri saya
    pergi ke majlis taklim mingguan masturat? shukran

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...ana telah kembali ke jalan Allah swt setelah sekian lama ana hanyut. hati ana berkobar2 untuk keluar ke jalan Allah swt tetapi ana tak pernah terserempak dengan isteri2 karkun disini. Ana teringin sangat nak menghadiri taklim masturat....

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.... ana perlukan contact utk taklim masthurat di area KL. terima kasih

    ReplyDelete
  4. salam...ana tak tau area KL...insyallah cuba pegi sri ptaling tanya kat sana atau hubungi ustaz Ali 0136063496

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..tiap hari brpa n lokasi kat befort dmna?rumah mna?

    ReplyDelete
  6. to anonymous:TALIM MINGGUAN BEAUFORT setiap AHAD, 9.30, rumah HJ.ALIDAD (kg.Bingkul,beufort)sbelah Masjid.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbt..jika yang berhampiran dgn beaufort..bole la dtg pd setiap ahad jam 9.30 ya..

    ReplyDelete
  8. Assalamualakum ... sy ingin hadir dimajlis ini.. bilakah dan dimanakah.. blh sy dapatkan no pihak yg bekenan untuk sy berurusan.. tkseh

    ReplyDelete
  9. Assalamulaikum..saya ingin hadir dimajlis ini..disekitar shah alam dimana..no leh dihubungi

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails