CARI DALAM BLOG INI

Wednesday, October 7, 2009

AL-FATIHAH

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian, dan bila ajal sudah tiba tidak akan dipercepatkan atau dilambatkan walaupun sesaat..tanggal 9 syawal yg lepas dilalui dengan suasana yg berbeza. Saat dimana org lain bergembira di bulan syawal, kami merayakan syawal dalam keadaan berduka. Anak buah sebelah keluarga ahlia (istri) , Hafizah Bte Kuin, telah kembali ke rahmatullah setelah menderitai penyakit Leukimia selama setahun lebih.



Gambar Hiasan : Solat Jenazah

Arwah yg baru berumur 17 tahun belum sempat menduduki SPM tahun ini telah meninggalkan alam yg fana ini pada 9 Syawal 1430H, lebih kurang pada pukul 5 petang. Saya dan ahlia tidak sempat menghadiri upacara pengbumian jenazah kerana jarak yg begitu jauh. Jarak antra Keningau dan Kota Belud bukanlah jarak yg dekat, mengambil masa 2-3 jam utk tiba.

Apabila tiba sahaja di rumah, jenazah telah pun selamat dikebumikan. Ketibaan kami disambut dengan muka yg muram dengan mata dan pipi yg baru sahaja dibanjiri air mata. Walaupun suasana suram, hati kami berbunga apabila kami diberitahu bahawa sebelum arwah menghembuskan nafasnya yg terakhir, arwah sempat mengucap kalimah syahadah. Alhamdullilah…nabi bagitahu (lebih kurang maksud) “ seseorang yg mengucap laaillaha illallah di akhir kalam, syurga adalah wajib ke atasnya”…insyallah..



Gambar Hiasan : Jenazah diusung ke perkuburan

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.. dan kita, sudah pastinya masih berada dalam barisan dan menunggu giliran untuk dipanggil oleh Yang Maha Berkuasa di alam ini…sudah cukupkah bekalan yang saya dan tuan2 bawa untuk berangkat ke negeri akhirat??? AJAL tidak kenal tua atau muda, kaya atau miskin, berpangkat atau tidak, Ijazah bertimbun dalam almari atau tidak, ustaz ataupun AJK masjid…bila “expired date” dah tiba, pasti roh berpisah dengan jasad dan menuju pula ke alam selanjutnya..Wallahu a’lam.

AL-FATIHAH…..

3 comments:

  1. hmm..takutnye bila fikir pasal mati.Bukan semua org akan mati di usia tua..

    ReplyDelete
  2. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg soleh .. Insya-Allah

    ReplyDelete
  3. ameen.. smga Allah mencucuri rahmat ke atas si mati..

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails