CARI DALAM BLOG INI

Monday, October 12, 2009

PENGHARAMAN PURDAH/NIQAB OLEH PELAJAR DAN GURU AL-AZHAR???

Tantawi haramkan purdah KAHERAH 9 Okt.


- Imam besar Mesir, Mohammed Sayyed Tantawi (gambar) berkata, para pelajar dan guru-guru tidak lagi dibenarkan memakai purdah di dalam kelas dan asrama institusi pengajian Islam terulung, al-Azhar sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk menangani amalan radikal dalam Islam.

Qardowi turut terkejut dengan kenyataan Imam Besar Mesir tersebut ( Komen Qardawi layari : http://www.islamonline.net/ )

Tantawi yang juga merupakan ketua al-Azhar mengumumkan perkara itu, beberapa hari selepas beliau membuat kenyataan: purdah atau niqab 'tiada kena mengena dengan Islam'.Tindakan beliau itu telah mencetuskan bantahan kuat daripada golongan yang menganggapnya sebagai satu serangan terhadap Islam serta beberapa pertubuhan hak asasi yang menganggap pengharaman niqab mencabuli kebebasan berperlembagaan.





Isu sebanyak mana tubuh wanita Islam perlu ditutup telah menjadi isu yang kerap dipertikai antara tokoh Islam.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_07.htm


Akhir Zaman.............

Tantawi digesa letak jawatan, KAHERAH 8 Okt.

– Seorang anggota Parlimen pembangkang mendesak ketua sebuah institusi pengajian agama terkenal dalam dunia Islam, Syeikh Mohammed Sayyed Tantawi supaya meletak jawatan selepas beliau mengarahkan seorang pelajar membuka purdah yang dipakainya.Desakan tersebut dibuat ketika puluhan pelajar yang memakai purdah atau niqab, mengadakan demonstrasi di hadapan Universiti Kaherah, yang mengharamkan purdah di kawasan kampusnya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1009&pub=utusan_malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_03.htm&arc=hive

P/S :
Blaja kat US pun boleh pakai purdah, kat Azhar pulak yg ban purdah. Dunia dah terbalik. Anyway, buat semata-mata kerana Allah, semoga Allah terima niat dan amalan kita sentiasa...

Kita buat amalan mengikut apa yg Allah lebih suka kita buat, misalnya Solat memakai T-Shirt dan seluar jeans dengan Solat memakai Jubah dan Serban, walaupun solat dengan T-Shirt dan Jeans Sah Solat, tapi Allah lebih suka Solat yg ditunaikan dgn Jubah dan serban (sunnah), mengapa kita tak buat perkara yg menyukakan Allah, begitu juga dengan Niqab, KALAUPUN DIORANG CAKAP tak wajib, tapi bukankah itu LEBIH MENYUKAKAN ALLAH.

Artikel penuh dalam : http://ziarah76.blogspot.com/

2 comments:

  1. salam tuan, terima kasih letak link blog saya.
    kita kena banyak2 bangun malam, doa nangis2 nampaknya... semoga Allah pelihara kita semua, amin.
    Tuan markaz mana?

    ReplyDelete
  2. tak tahu nak kata apa..apapun pada sy yg memakainye,1000 kali lebih baik & terpelihara dr x memakainya..

    ReplyDelete

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails