CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Wednesday, November 18, 2009

PELAJARAN IMAN

Apakah IMAN?(dari kitab Muntakhab Hadith)

"Pengertian IMAN dari segi bahasa ialah percaya dgn yaqin kpd perkataan seseorg yg dipercayai kewibawaannya dan dalam istilah agama, IMAN bererti mempercayai dgn penuh keyaqinan, berita (ghaib) yg dibawa oleh Rasul tanpa melihat semata-mata kerana wibawa seorang Rasul".

Iman amat berharga di sisi ALLAH swt.Seorang yg ada iman wpun sebesar zarrah, dia akan dpt syurga 10 kali ganda besarnya dunia ini!!!Seseorang bayi semasa di dalam kandungan ibunya lagi ALLAH sudah tetapkan 4 perkara:

1.ajal
2.jodoh
3.rezqi
4.nasibnya

Ini semua kalau kita usaha giat sekali pun kita tetap akan dapat sptmana yg sudah tertulis di Luh Mahfuzh. Tidak lebih tidak kurang...Tapi iman kita kena usahakan sbb bila iman di usahakan ia akan meningkat, kalau tak ia akan menurun dan merosot.

Iman kita dgn tidak sengaja melalui proses kehidupan dalam dunia asbab ini pasti merosot dgn tidak disengajakan...Contohnya

;1.seorang bayi apabila dilahirkan, bila lapar-menangis, umminya beri susu...bila buang air pun menangis, maka umminya bersihkannya dstnya...Jadi bayi ini tanpa sengaja telah menyangka umminya lah ROBB/Tuhan Pemelihara dia...sbb apa2 hal ummi ada disisinya untuk tolong dia...

2.apabila bayi ini membesar, tiap2 hari dilihatnya abinya bawa pulang lauk, bawa pulang jajan, bawa pulang pakaian dll...pada tahap ini ROBBnya sudah bertukar kepada bapanya...

3.apabila sudah boleh bersekolah, ummi abinya menasihatinya, anakku kalau kamu belajar sungguh2 kamu akan pandai, kalau pandai dpt masuk universiti...senang hidup kau anakku...Waduh pada ketika ini anak ini tentu merasakan bahawa pelajaran lah yang menentukan susah senang hidupnya...yg akan pelihara dia, maka ROBB bertukar lagi kepada pelajaran @ ilmu...

4.sudah habis belajar universiti, keluar sebagai graduan, dapat kerja yg bagus, gaji beribu ringgit...katanya kalau tak kerja sapa nak bagi makan? astaghfirullah...ROBB skrg ialah pekerjaan...Yg pompuan pulak, kalau tak kerja tapi kahwin...hari2 apa katanya? bang nak ni, bang nak tu, bang do, bang nak re, bang nak mi... bang,bang,bang...org bang kat masjid dia bang kat umah, abg pun solat kat umah...abg nak kuar 3h je pun tak bole...nanti dia bang sorang2 kat umah, takde sapa nak dgr...ROBB isteri ialah suaminya(kalau tak diusahakan imannya)...

5.Wah dah pencen pulak, anak2 dah besor suma pakai kete, kalau raya tak muat laman nak parking kete... maklum pangkat2 suma anak2nya...katanya, saya tak keje pun boleh hidup.Tiap2 bulan anak saya hulur duit belanja...masyaALLAH...dah anak pulak di ROBB kannya...

Itulah dia kalau kita tak usahakan iman kita, ditakuti pada masa malaikat maut menjemput kita, yg kita tak tau bila, masa tu ROBB kita ialah pelajaran kita, mak ayah kita, kerja kita, suami kita...dotdotdot...Jadi sama2lah kita usahakan iman kita agar kita ada yaqin yg mantap bahawa ALLAH ROBB PEMELIHARA kita di dunia dan akhirat, ROBB kpd Adam as, ROBB kpd Muhammad saw, ROBB kpd sahabah ra ajmain...ROBB kita juga....Insya ALLAH kita akan sambung lagi pelajaran iman kita...Ada assignment tau!Hari2 latih lidah cakap kebesaran ALLAH...

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails