CARI DALAM BLOG INI

Loading...

Wednesday, November 18, 2009

PENGORBANAN UTK AGAMA (

Post ni ana ambil bahan drpd www.umi-ali-surahsirahsarirah.blogspot.com sekadar perkongsian dan untuk kita dpt ambil fikir bersama...

Semasa kami dihantar ke Bangalore, India untuk sebulan belajar buat usaha di sana, masturat2 sana dok sibuk cerita tentang sepasang suami isteri Somalia yg baru je berangkat pulang dari tempat mereka.Pasangan ini sangat2 zuhud...memang kita boleh bayangkan org Somalia yg kurus kering...

Bermula ceritanya, suami bermimpi Rasulullah saw menyuruh mereka cepat2 pergi ke India untuk belajar usaha ni lah kot...duit takde.Suami kerja gaji rendah.Jadi mereka bermesyuarat dan sepakat memakan 2 biji tamar setiap hari(mereka takde anak) sehingga wang gaji suaminya terkumpul cukup untuk tiket penerbangan mereka berdua ke India.Jadi, selama 9 bulan mereka hidup hanya dgn makan tamar sebiji siang, sebiji malam tiap seorang...dapatlah kumpul duit...

Dan mereka sampai di India dlm keadaan yg sgt dhoif, musim sejuk, baju nipis, beberapa helai je, selimut tak de yg tebal...tapi semangat jatidiri mereka kuat, org2 bangalore nak bagi baju mereka tak nak, kata mereka, sahabat lebih miskin kami ni ok lagi...org bangalore pun tak sampai hati tengok.Suaminya tidur di masjid dgn selimut nipis di musim sejuk tapi bila org selimutkan dia dgn selimut tebal, dia terus terjaga dan beritahu,"sahabt2 lebih lagi korban, dia tak korban apa2..."

MasyaALLAH semoga kita pun dapat secebis dari sifat pengorbanan mereka ini, tentunya hidayat tersebar asbab pengorbanan org2 seperti ini....WALLAHUALAM...

No comments:

Post a Comment

JAZAKALLAH KERANA SUDI ZIARAH DAN BAGI KOMEN, INSYALLAH KALAU ADA KELAPANGAN SAYA AKAN BALAS KOMEN TUAN-TUAN.SILA TINGGALKAN E-MAIL / WEBSITE, INSYALLAH.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails